آخرین اخبار

تلاش برای ثبت معنوی آیین برافراشتن پرچم سرخ حسینی دوبرجی

مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: پرونده اثر معنوی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی دوبرجی، مرکز بخش فورگ شهرستان داراب، هفته آینده برای ثبت در فهرست ملی به تهران ارسال خواهد شد. به گزارش فردای داراب به نقل از ایسنا، مژگان ثابت‌قدم جمعه ۲۴ مهر در […]

اشتراک گذاری
24 مهر 1394
437 بازدید
کد مطلب : 4306

مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: پرونده اثر معنوی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی دوبرجی، مرکز بخش فورگ شهرستان داراب، هفته آینده برای ثبت در فهرست ملی به تهران ارسال خواهد شد.

به گزارش فردای داراب به نقل از ایسنا، مژگان ثابت‌قدم جمعه ۲۴ مهر در جمع خبرنگاران گفت: در ثبت آثار معنوی در فهرست ملی، ابعادی نظیر قدمت، منحصر به‌فرد بودن، مردمی بودن، حمایت ارگان‌های دولتی و … همه اهمیت دارند.

وی ادامه داد: این موارد به شکل یک پرونده شامل متن، فیلم و عکس و هر چیزی که مورد نیاز باشد را مستند می‌کنیم و پس از آنکه آثار در میراث فرهنگی استان به ثبت رسید، پرونده به تهران ارسال و توسط ۱۰ داور‌ بازبینی می‌شود و در نهایت توسط نماینده‌های استان از آن دفاع خواهد شد.

ثابت‌قدم در خصوص وضعیت پرونده ثبت معنوی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی در دوبرجی بیان کرد: خوشبختانه سال گذشته پرونده به اداره کل میراث فرهنگی استان ارسال کرده‌اند که در این مدت نواقص آن رفع شده است البته یکی از دلایل طولانی شدن بررسی این اثر تغییر و تحولات مدیریتی بود.

وی از ارسال نتایج پرونده‌هایی که طی ۳ سال گذشته به تهران ارجاع شده بود خبر داد و گفت: خوشبختانه ۶ اثر از این آثار در فهرست آثار ملی ثبت شده است، اما هنوز نتیجه نهایی بررسی پرونده‌هایی که سال گذشته ارسال شده، اعلام نشده و یکی از این پرونده‌ها هم افراشتن پرچم سرخ حسینی دوبرجی است.

ثابت‌قدم گفت: پس از رفع نواقص طی هفته آینده مجددا پرونده این آیین مذهبی برای ثبت به تهران ارسال خواهد شد.

او با بیان اینکه تاکنون ۱۲ اثر فارس در فهرست آثار ملی معنوی ثبت شده است، گفت: این آثار شامل تعزیه‌های شیراز، سروستان، کازرون، صحرارود فسا، خرمبید و مراسم عزاداری عاشورای روستای دوان، همچنین مراسم خیمه‌های برافراشته زرقان، سینه زنی قطاری شیراز و سینه زنی لاری‌ها و مراسم عمه کبار خرمبید و چک چکو و چارچوگردانی استهبان است.

مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس خاطرنشان کرد: ثبت معنوی یک اثر، وظیفه برگزار کنندگان را بسیار سنگین‌تر خواهد کرد، زیرا باید در مسیر زنده و پویا نگه‌داشتن اثر ثبت‌شده تلاشی برنامه‌ریزی شده‌ای داشته باشند.

ثابت‌قدم گفت: با توجه به اینکه فضای مجازی تا حدودی جوانان را از سنت‌ها و باورهایشان دور می‌کند، ثبت این آثار باعث باقی ماندن آن در حافظه تاریخی جامعه می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

یک پاسخ به “تلاش برای ثبت معنوی آیین برافراشتن پرچم سرخ حسینی دوبرجی”

  1. علی گفت:

    سلام اگه امکان داره از حرکت نمادین کاروان سیدالشهدا علیه السلام که در تاریخ ۱۳۹۴/۷/۲۳ در جنت شهر برگزار شد خبری بگزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =