آخرین اخبار

۷۰ درصد تصادفات شهرستان داراب با موتورسیکلت است/یارانه ای کردن کلاه ایمنی برای دانش آموزان دارابی

محدودیت های ترافیکی، گره های ترافیکی، مقدار مصرف سوخت و هزینه کمتر باعث شده شاهد افزایش تعداد موتورسیکلت ها در شهر داراب باشیم. آمارها نشان می دهد بیشتراز ۷۰ درصد کشته شدگان سوانح رانندگی در شهرستان داراب مربوط به موتور سیکلت سواران است. به گزارش خبرنگار فردای داراب؛ مسلما بهترین مداخله ای که تا کنون […]

اشتراک گذاری
02 آذر 1394
151 بازدید
کد مطلب : 5390

محدودیت های ترافیکی، گره های ترافیکی، مقدار مصرف سوخت و هزینه کمتر باعث شده شاهد افزایش تعداد موتورسیکلت ها در شهر داراب باشیم. آمارها نشان می دهد بیشتراز ۷۰ درصد کشته شدگان سوانح رانندگی در شهرستان داراب مربوط به موتور سیکلت سواران است.
به گزارش خبرنگار فردای داراب؛ مسلما بهترین مداخله ای که تا کنون در دنیا برای حفظ جان موتور سیکلت سوار و ترک نشین آن اندیشیده شده استفاده از کلاه ایمنی می باشد که خوشبختانه استفاده از آن در ایران اجباری است اما متاسفانه هیچ کس این قانون که به نفع سلامتی خود شخص می باشد را اجرا نمی کند.
دکتر فروتن جراح عمومی بیمارستان های داراب و زرین دشت  که به تازگی اقدامات مثبتی را در جهت فرهنگ سازی استفاده از کلاه ایمنی  آغاز کرده است در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تعداد مصدومان در سوانح مربوط به موتورسیکلت گفت: با توجه به موقعیت شهرستان داراب و دارا بودن نزدیک به ۴۰۰ روستا مردم بیشتر از موتورسیکلت استفاده می کنند.

وی عوارض تصادفات موتور سیکلت سواری را بسیار جدی توصیف کرد و اظهار داشت: ۳۰ درصد تصادفات استان فارس با موتورسیکلت است که میزان این آمار در شهرستان داراب به ۷۰ درصد می رسد.
این جراح عمومی بیمارستان داراب با بیان اینکه در شهرستان داراب نونهالان نیز سوار بر موتورسیکلت می شوند گفت: از زمان حضور بنده در بیمارستان داراب شاهد تصادفاتی بودم که راکب موتورسیکلت که بعضا نوجوان و جوان نیز بودند به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست میدادند، بر همین اساس بر این شدم تا به شکلی حداقل جلو تصادفات منجر به ضربه مغزی گرفته شود.

DSC_0064

دکتر فروتن محقق و از مجریان طرح توزیع کلاه ایمنی ابراز داشت: اکثر شهرهای کشورهای دیگر نیز شرایطی همچون شهرستان داراب را داشته اند و با موتورسیکلت جابجا می شوند بر همین اساس آنها در اقدامی قانون محلی مصوب کرده اند که به جای ۱۸ سال از ۱۵ سالگی گواهینامه موقت صادر بشود و ۱۵ ساعت نیز کلاس آموزشی برای آنها گذاشته شود.
وی با بیان اینکه در برخی مدارس داراب که تعداد کل دانش آموزان آن ۱۶۰ نفر است و موتور بردن در مدرسه نیز ممنوع می باشد ۱۲۰ دانش آموز آن موتور دارند گفت: بر همین اساس ما نیز بر این شدیم تا به بچه های دبیرستانی بیاموزیم حالا که چاره ای نیست و ازموتورسیکلت استفاده می کنید باید حتما کلاه ایمنی داشته باشید.
فروتن اضافه کرد: ما تاکید کرده ایم در هر مدرسه نیز یک نفر ملزم شود کلاه های ایمنی را چک کند و در صورت نداشتن آن روز را غیبت خورده و نمی تواند وارد مدرسه شود.
وی در خصوص طرح توزیع کلاه ایمنی بین دانش آموزان داراب گفت: با توجه به اینکه کلاه ایمنی استاندارد در بازار گران است بر همین اساس دانشگاه علوم پزشکی استان فارس و خیرین شهرستان داراب مبلغی را جهت تهیه کلاه ایمنی کمک کردند.سیاست کار به این نحو است که ابتدا تبلیغ سپس آموزش، یارانه ای کردن کلاه ایمنی و نهایتا وارد کردن فشار است که ما امیدواریم به آن مرحله آخر نرسیم و مردم فرهنگ دوست شهر داراب برای حفاظت از جان فرزندان خود با ما و پلیس همکاری کنند.

DSC_0062 (2)

وی در رابطه با تبلیغات انجام شده گفت: برای آگاهی و تبلیغات چندین بیلبورد شهری در نقاط مختلف شهر داراب نصب شده است، پلیس نیز تا زمان اجرای این طرح یک برگ تذکر به موتور سواران میدهد که تا ۱۰ آذر نسبت به تهیه کلاه ایمنی اقدام کنند.
فروتن در خصوص آموزش های انجام گرفته با تاکید بر اینکه تمام مسئولین شهرستان داراب در اجرای این طرح کمک کرده اند گفت: در مرحله اول کلاه های ایمنی بین تمام دانش آموزان مقطع متوسطه شهر داراب توزیع می شود که با همکاری ریاست راهنمایی و رانندگی داراب تمامی دبیرستان ها را سر زده و برای آنها کلاس آموزشی برگزار شده است.

DSC_0078

وی با اشاره به یارانه ای بودن کلاه های ایمنی برای دانش آموزان ادامه داد: دانش آموزان می توانند با پرداخت تنها ۱۰ هزار تومان صاحب کلاه ایمنی شوند که این مبلغ کمتر از ۳۰ درصد ارزش واقعی آن است.همچنین از والدین دانش آموزان تعهد گرفته شده که حتما فرزندان خود را با کلاه ایمنی به مدرسه بفرستند.
علی فروتن خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کلاه ایمنی تا ۷۰ درصد جلوی تصادفات ناشی از ضربه مغزی و ۵۰ درصد با فوتی مقابله می کند بر همین اساس تمام مسئولین، خیرین و گروه های مردمی شهرستان داراب با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان فارس بر این شدند تا استفاده از کلاه ایمنی در این شهرستان نهادینه شود.
گفتنی است تعداد یک هزار کلاه ایمنی خریداری شده و از هفته جاری بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر داراب توزیع می گردد.

DSC_0075 DSC_0066

15 پاسخ به “۷۰ درصد تصادفات شهرستان داراب با موتورسیکلت است/یارانه ای کردن کلاه ایمنی برای دانش آموزان دارابی”

  1. قاسم گفت:

    سلام

    بسیار کار پسندیده و عالی

    زیر ساخت کار قطعا میتواند به فرهنگ کلاه ایمنی بیشتر کمک کند

    موفق باشید

  2. امین گفت:

    طرح جالبی است امیدوارم موفق باشید

  3. بیکار گفت:

    خیلی کار جالبیه
    ولی ای کاش این مسئولین دلسوز! قانون عدم استفاده از موتور سیکلت و دیگروسایل نقلیه برای افراد زیر ۱۸ سال و فاقد گواهینامه را نهادینه می کردند نه اینکه مشوق استفاده از موتور با کلاه ایمنی باشند. آیا تا به حال این مسئولین دلسوز فکر کرده اند علت تصادفات چیست؟ نبودنت زیر ساخت های مناسب از جمله راه، نبودن پلیس کافی در سطح شهر و جاده (البته با توجه به عدم وجود امکانات باید پلیس به تعداد کافی حضور داشته باشد) عدم رعایت قانون یا شاید ندانستن قانون!
    موتور سواری بدون گواهینامه خلافه، خلاف. مثل دزدی، اختلاس، قاچاق …، دقیقا مثل اینه که مسئولین بگن که افراد قاچاقچی به جای استفاده از ماشین هایی مثل انواع پژو از زانتیا استفاده کنند چون ایمن تره و خطر اونها را تهدید می کنه!
    جالب تر از همه اینه که رئیس راهنمایی و رانندگی هم به عنوان مجری قانون در این کار جز افراد دلسوز هستند.

  4. ناشناس گفت:

    سلام .باتشکرازاقای دکترفروتن که پیگیراین طرحندواقعاطرح خوبیه.خداروشکرکه بالاخره دکتردلسوزهم توی داراب پیداشد

  5. ناشناس گفت:

    بسیار عالی است دست آقای دکتر و همه عزیزان درد نکند. خداوند تبارک وتعالی خیر و اجرتان دهد.

  6. pooya گفت:

    دست اقای فروتن واقعا درد نکنه، تا حدودی مرک و میر زیادشده بود که برای مردم عادی شده بود هرشب تعدادی فوتی تو بیمارستان ببینن و مسیولین هم که اصلا رسیدکی نمیکردن و دلشون به کرفتن موتور مردم سر باغملی و جهارراه ازادی خوش بود، اخه موتور کرفتن که دردی دوا نمیکنه و اینجور اتفاقا جلوه بدی از مامورای نیرو انتظامی تو ذهنشون میموند،
    تنها راه کاهش مرک و میر همین فرهنک سازیاست که خدا کنه دانش اموزا هم رعایت کنن و واسه نشون دادن صورتشون به دخترا نخوان کلاشونو بردارن
    بازم دستشون درد نکنه اقای فروتن و مسیولین، تشکر

  7. ناشناس گفت:

    طرح فروش کلاه ایمنی در اقتصاد مقاومتی

  8. دیو گفت:

    به جز برای دانش آموزا برای افراد دیگه یارانه ای هس؟
    از کجا باید تهیه کرد؟

  9. مجتبی گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید
    چقدر خوب میشد که برای بقیه مردم هم طرح کلاه ایمنی یارانه ای اجرا می شد .با تشکر از آقای دکتر فروتن و سایت خوب فردای داراب .

  10. امیر گفت:

    باید جلوی موتور سوارای زیر۱۸سال گرفته بشه و با متخلفان هم برخورد بشه همین.

  11. نادر گفت:

    بایدفوایداستفاده ازکلاه ایمنی برای عموم فرهنگ سازی شودنه اجباری-زیرادرهنگام اجرای طرح توقیف موتورسواران بدون کلاه ایمنی ممکن است تروخشک باهم بسوزندوازادکردن موتورسیکلت های توقیف شده صبرایوب می خواهدوگنج قارون ودوندگی های زیاد

  12. غلام گفت:

    سلام. استفاده ازکلاه ایمنی کاربسیارخوبیه.اگردرموردگواهینامه سختگیری بیشتری میشدشاهد تصادفات کمتری بودیم.

  13. شهروند گفت:

    سلام
    ظاهرا کار خوبیست اما در حقیقت اشتباه بزرگیست چون شرط اول موتورسواری وجود گواهینامه هست و این کار یعنی صدور مجوز موتور سواری بدون گواهینامه که میتواند عواقب بسیار ناگواری را در پی داشته باشد.
    قانون گریزی آشکار که شادی ندارد

    • فروتن گفت:

      با سلام . ضمن تشکر از توجه شهروندان ، باید عرض کنم در این سالها نوجوانان زیادی در موتورسواری جان خود را از دست دادند و اگر این کار انجام نمیشد این روند ادامه داشت. واقعیت این است که با این میزان از روستاها در داراب گاهی چاره ای جز رفت و امد با موتور برای دانش اموزان باقی نمی ماند . چند شهر در امریکا که بافت شهری مشابه داراب دارد دست به سیاست جالبی زده اند اولا با تصویب قانون محلی سن موتورسواری را به ١۵ سال کاهش داده اند ثانیا کلاه ایمنی را اجباری کرده اند. اینکه کلاه ندهیم و بگوییم موتور سوار نشوند و فکر جایگزین هم نکنیم مرگ و میر ادامه میابد.

  14. امیرحسین گفت:

    سلام

    اگر امکان دارد این طرح را دوباره اجرا و تمدید کنید. و قبل از آن اطلاع رسانی کنید.

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 16 =