آخرین اخبار

مردی با بیش از ۸۰ ماه حضور در جبهه؛ خاطرات «حاج ناصر قربانی» از سه شهید دارابی

حاج ناصر در مدت حضور خود در جبهه مسئولیت های مختلف و حساسی را تجربه کرده است اما بعد بازگشت از جنگ سرهنگی و سرداری را نپذیرفت و به تدریس در مدارس ادامه داد. شاید کمتر دارابی وجود داشته باشد که سردار شهید حمید عارف را نشناسد اما خیلی از نسل سوم و چهارمی ها […]

اشتراک گذاری
04 خرداد 1394
102146 بازدید
کد مطلب : 191

حاج ناصر در مدت حضور خود در جبهه مسئولیت های مختلف و حساسی را تجربه کرده است اما بعد بازگشت از جنگ سرهنگی و سرداری را نپذیرفت و به تدریس در مدارس ادامه داد.

شاید کمتر دارابی وجود داشته باشد که سردار شهید حمید عارف را نشناسد اما خیلی از نسل سوم و چهارمی ها از رشادت های بیش از ۸۰ ماهه «حاج ناصر قربانی» رزمنده هشت سال دفاع مقدس بی اطلاع هستند. او کمتر اهل مصاحبه و مطرح شده است شاید هم کوتاهی از من و شما است که فقط به معرفی شهدا پرداخته ایم و از شهدای زنده این شهر و دیار غافل هستیم!

رزمندگان زیادی در بین ما زندگی می کنند که رشادت های آنها کمتر از شهدای انقلاب اسلامی نیست اما شاید در بین ما زمینی ها گمنام باشند. حاج ناصر در مدت حضور خود در جبهه مسئولیت های مختلف و حساسی را تجربه کرده است اما بعد  بازگشت از جنگ سرهنگی و سرداری را نپذیرفت و به تدریس در مدارس ادامه داد.

از گوشه گوشه مناطق جنگی خاطره دارد و دقیق می داند هر یک از شهدای داراب کی، کجا و چگونه به شهادت رسیده است. به راستی می توان حاج ناصر را یکی از گنجینه های در قید حیات جبهه و جنگ نامید.

وی که با تعداد کثیری از شهدای داراب همرزم یا همکلاسی بوده است در یادواره سه شهید فرهنگی شهرستان داراب خاطراتی را از ایشان نقل کرد که بخشی از فایل صوتی آن در ادامه منتشر می شود.

دانلود فایل صوتی سخنرانی

و اما حاج ناصر در رمضان سال ۱۳۹۳٫٫٫

امروز ۲۱ رمضان مصادف با سالروز شهادت سردار شهید غلامحسین (حمید) عارف می باشد. وی در ۱۳رجب همراه با میلاد مولا امیر المومنین (ع) در خانواده ای مذهبی در داراب چشم به دنیا گشود و با سختی تمام زندگی کرد و دوران تحصیل را پس از دیپلم با رفتن به دانشسرای مقدماتی شیراز در رشته فنی گذراند.

پس از انقلاب در کسوت شریف معلمی در روستاهای محروم اطراف داراب مشغول به خدمت گردید، سپس در سال ۵۸ در سنگر جهاد سازندگی به عنوان مسئول جهاد مشغول خدمت شد و بعد از شش ماه به عنوان فرمانده سپاه داراب معرفی شد.

درایت و کاردانی و مدیریت شایسته شهید حمید عارف باعث شد تا با حفظ سمت به عنوان شهردار منصوب گردد تا زمینه آسایش و زیبایی شهر امام حسن مجتبی را فراهم آورد.

شهید بزرگوار در عملیاتهای مختلف از جمله شکست حصر آبادان و رمضان شرکت کرد و سرانجام در سال ۶۱ و در غروب ۲۱رمضان مصادف با شهادت حضرت علی (ع) در منطقه کوشک، راه آسمان را پیش گرفت و به خیل شهدا پیوست.

گوشه ای از وصیت نامه شهید عارف:

اما سفارشات آخرم:

تاکید می کنم که امام عزیز را هنوز کسی به درستی نشناخته در این زمینه کار کنید و برایش دعا کنید. در برابر ناملایمات صبر انقلابی پیشه کنید و تسلیم زر و زور نشوید. با فئودالها و سرمایه داران و گروهکهای منحرف و خائنین تفاهم نکنید و آنها را از خود برانید و برادران من در هیچ مورد نظرتان را از شرع اسلام پیش بینی نگیرد و خدا نکرده تابع هوی و هوس نشوید.

خدایا من خجالت می کشم در روز قیامت سرور شهیدان بدنش پاره پاره باشد و من سالم باشم.

بار پروردگارا از تو می خواهم هر زمان که صلاح دانستی شهید شوم ضمن این که به تمام مقربانت قسمت می دهم که مرگ در رختخواب را نصیبم نکنی و اگر شهادت را نصیبم گردانی بدنم را تکه تکه شود که در صحرای محشر شرمنده نباشم.

به هر کس بدی کردم مرا حلال کند. در کفنم جمله ای که روی کفن حضرت سلمان نوشته شده بگذارید. لباس را با آرم سپاه در قبر بگذارید و اگر با فتوای امام مغایر نباشد بدنم را نشویید.

12 پاسخ به “مردی با بیش از ۸۰ ماه حضور در جبهه؛ خاطرات «حاج ناصر قربانی» از سه شهید دارابی”

  1. مادرش چشم انتظارش بود، و پدرش بی قرار دیدنش…

    اما هیچ وقت برنگشت،دستانش را بستند و زنده به گورش کردند به جرم دفاع از ناموس و وطنش…

    معرفتش در حد جان دادن برای عشقش ایران بود،
    معرفت من و تو کجاست ؟؟؟
    ای کاش من اشکان شهنان آنجا می بودم و دستان قهرمانانه آنها ، که از ترس دستانشان را بسته بودند و آنها را زنده به گور کرده بودند میبوسیدم و به غیرت و مردانگی شهدا افتخار و کلاه را از سرم بر میداشتم و در حال افتخار به سربازان و محافظان ناموس وطن آرام آرام اشک هایم را بر روی جسدشان میریختم برای سبز شدن نحال غیرت و افتخار…. در این زمانه مردی ، غیرت و تعصب کم رنگ شده!
    افتخارمان شهدا ، افتخارمان سربازان میهن
    احساس شرم میکنم از اینکه پستهای مضخرف ناهنجار با وعده های دروغین سی هزار share میشه! اما این چنین پستهایی که از عشق به وطن . ایثار . شهامت .شجاعت . غیرت و معرفت سرچشمه میگیره باعث خجالت یک عده است و ساده ازش میگذرن.

    به یاد ١٧۵ غواص شهید که توسط نیروهای عراقی دست بسته زنده به گور شدند و شادی روح همه شهدامون سهم هر کدوممون یک صلوات.
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

  2. مراد شهسواری گفت:

    در گذشت اقای اکبر حق دوست به خانواده محترم و همه دارابیها تسلیت میگوییم . او متعلق به همه بود

  3. احسان شهنان گفت:

    غیرت و ناموس پرستی دلاور مردان ایران است ک دهن تمتم دنیا بسته است

  4. مهدی گفت:

    یاد شهدابخیرآنهارفتن ولی مابعدازآنهاچه کردیم بعضی هاچه دارند که بگویند…

  5. ج تدین گفت:

    حاج ناصرقربانی بحق سردار واقعی بود ایشان بنیادگذار و
    فرمانده دلاورگردان ابوالفضل علیه السلام و فرمانده و
    آموزش دهنده گردان قواصی بود . سلام و دورد بر حاج ناصر

  6. حاج قاسم مررادی گفت:

    بله همشهریان عزیزشهدابارفتنشان به ظاهرچون انهازنده اندوجانبازان باایثاروفدا کار یشان نظیرحاج ناصرعزیزچنان امنیتی درایران اسلامی حکمفرماکرده اندکه من وتودر فضای کاملاامن زندگی کنیم.فقط میتوانیم بگوییم شهداشرمنده ایم.ضمن تشکراز تهیه کننده این گزارش ای کاش اشاره ای هم به جانبازی ایشان شده چون ایشان جانباز چهل درصداست.

  7. بهمنی گفت:

    اقای قربانی هنوزهم رزمنده اند .خداقوت بسیجی

  8. حاج ناصر یکی از فرمانده هان دلاور دفاع مقدس بود بنده افتخاردارم مدتی در گردان ابوالفضل در خدمت ایشان بودم .برایشان آرزوی موفقیت دارم

  9. عباسی گفت:

    واقعاً مرد بودن که جانشون را برای سربلندی مملکتشون فدا کردن.
    من هم دایی دارم که از چشمم بیشتر دوستش دارم،آخه جانباز۷۴٪شیمیایی هست.

  10. زهرا قربانی گفت:

    پدرعزیزم،وجود شما مایه آرامش ماست؛ امیدوارم درسایه الطاف الهی،همیشه سالم ومؤیدباشید.

  11. احمد رضا قربانی گفت:

    حاج ناصر ازمردان پاک شهر وکشورمان است ایکاش خیلی ها اایشان را الگوی پاکی وبزرگواری خویش قرار میدادند وبرای شهر مان خدمت میکردند نه ریاست درود بر انسانهای پاک

  12. م.رع گفت:

    امیدوارم.مردم بدانند که تمام آرامشی که داریم مدیون شهدا ودلاورمردانی چون حاج ناصر عزیز هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + هشت =