آخرین اخبار

بازتاب داخلی و خارجی خبر تلاش برای ثبت دیوار تاریخی دارابگرد در گینس

به گزارش آژانس خبری داراب «داراب نا»، هنوز لحظاتی از انتشار مصاحبه دکتر محمد باقر مهاجر رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و علیرضا پرویزی مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب با خبرگزاری مهر نگذشته بود که موضوع ضرورت ثبت جهانی طولانی ترین و عرض ترین دیوار گلی جهان در کتاب گینس، سایتهای خبری داخل و خارج […]

اشتراک گذاری
11 شهریور 1394
208 بازدید
کد مطلب : 3066

به گزارش آژانس خبری داراب «داراب نا»، هنوز لحظاتی از انتشار مصاحبه دکتر محمد باقر مهاجر رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و علیرضا پرویزی مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب با خبرگزاری مهر نگذشته بود که موضوع ضرورت ثبت جهانی طولانی ترین و عرض ترین دیوار گلی جهان در کتاب گینس، سایتهای خبری داخل و خارج از کشور را حساس نمود.

سایت ها و خبرگزاری های زیادی از جمله میزان، همشهری، عصر هشتم، مهر و بسیاری دیگر از رسانه های مکتوب و مجازی داخل کشور با اشاره به قدمت این شهر باستانی تیترهای خود را به گونه ای انتخاب نمودند که امید به ثبت جهانی این دیوار گِلی دور از دسترس نخواهد بود.

اما سایت تلویزیون بین المللی «پرس تی وی» press tv (شبکه انگلیسی زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)در یک اقدام تحسین برانگیز با انتخاب تیتر  Iranian adobe wall to be registered in Guinness و با انتشار تصویری از شهر باستانی دارابگرد ضرورت ثبت این دیوار تاریخی در گینس را یادآوری نمود.

presstv

 united news

سایت تلویزیون انگلیسی زبان press tv با انعکاس سخنان دکتر محمد باقر مهاجر نوشت:” فعالان میراث فرهنگی ایران پروژه ثبت یک دیوار تاریخی در جنوب ایران را آغاز کرده اند تا در کتاب گینس ثبت شود. این سایت با اشاره به ساختار ۶ کیلومتری این دیوار تاریخی به نقل از رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی گفت :”این دیوار تاریخی در شهر باستانی دارابگرد همچنان در ایران و جهان ناشناخته است و تلاش برای ثبت آن در گینس همچنان ادامه دارد.”

اما در همین حال سایت Iran front page  با به رخ کشیدن تاریخ ۲۵۰۰ ساله شهر باستانی دارابگرد و  سایتهای  Newsunited و The rakyat post با انتخاب تیترهایی نزدیک به «پرس تی وی » از تلاش برای ثبت جهانی این دیوار گِلی نوشتند.

طولانی ترین، عریض ترین و تاریخی ترین دیوار خاکی جهان همچون مادری مهربان شهر باستانی دارابگرد را بیش از ۲۵۰۰ سال در آغوش گرم خود گرفته است و به پاس این مهربانی امیدواریم به زودی شاهد ثبت جهانی آن در کتاب گینس باشیم.

 

darabgerd

   قدیمی ترین تصویر از دیوار تاریخی دارابگرد (سر ویلیام اوزلی،سال ۱۸۱۱ میلادی)

 گزارش:جلیل سلمان

 

 

11 پاسخ به “بازتاب داخلی و خارجی خبر تلاش برای ثبت دیوار تاریخی دارابگرد در گینس”

  1. مهاجر گفت:

    درود بر جناب سلمان عزیز پژوهشگر ودوستدارواقعی داراب
    تشکر فراوان از تلاشهای جناب مهندس جعفریانپور وسایت داراب نا
    درمعرفی وشناساندن تاریخ ومیراث فرهنگی شهرمان
    سربلندباشید

  2. حسامم گفت:

    واقعا خدا خیر به اقای مهاجر بدهد…اقای مهاجر خیلی دوست دارم

  3. سیدرضا گفت:

    احسنت بر همه فعالان میراث فرهنگی ورسانه به ویژه آقایان دکتر مهاجر و جعفرپوریان که در راستای توسعه ومعرفی داشته های فرهنگی وباستانی این شهرستان تلاش قابل تقدیری دارند.

  4. زنده باد داراب و دارابی

  5. داراب دوست گفت:

    سلامم به داراب شهر کُهن / همین مُلک زیبای هر جا سُخن/که دیوار گردش به فّن و شِگِرد/ به جا مانده از شهر دارابگرد

  6. همکلاسی گفت:

    شهرامام حسن مجتبی (ع) لیاقت همه چیز دارد امیدواریم که تمامی دوستداران شهر داراب (امام حسن مجتبی) موفق وپیروز باشند

  7. حاج قاسم مررادی گفت:

    افتخاربرای ایران من.سپس استان من.سپس شهرمن.وسپس روستای من جمسی که درکناراین اثارباستانی جهانی یعنی دا ابگردواقع گردیده است.قاسم.مرادی

  8. سعید بندری گفت:

    درود بر جناب مهاجر که بحق یک دارابی اصیل و دوستدار واقعی داراب می باشد.
    ایشان در شناخت تاریخ کهن داراب نه تنها به ایرانیان بلکه به دنیا از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

  9. اچ گفت:

    ما رو باش فکر کردیم میخوان تو یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبتش کنن. گینس چه افتخاری داره برامون؟ دکتر راست میگه بیفته دنبال درست کردن سایر میراث باستانی داراب که در حال حاضر بی صاحب رها شده و نابود نابود شدن.

  10. ناشناس گفت:

    سلام و درود بر آقای پرویزی عزیز و دوست داشتنی و آقای مهاجر بزرگوار، خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سیزده =