آخرین اخبار

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی در فارس را رصد می‌کنیم/زمان کم تبلیغات انتخاباتی دلیل بر تخلف تبلیغ زودهنگام نمی شود

به گزارش آژانس خبری داراب «داراب نا»، تقویم را که تورق میکنی و ورق بر ۲۶ تیرماه قرار می‌گیرد، در کنار ذکر زیبای اللهم صل علی محمد وآل محمد، نوشته شده: “سالروز تاسیس شورای نگهبان“؛ نهادی که به اذعان دوست و دشمن نظام مقدس جمهوری اسلامی، تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام است. نهادی که […]

اشتراک گذاری
24 تیر 1394
1115 بازدید
کد مطلب : 1792

به گزارش آژانس خبری داراب «داراب نا»، تقویم را که تورق میکنی و ورق بر ۲۶ تیرماه قرار می‌گیرد، در کنار ذکر زیبای اللهم صل علی محمد وآل محمد، نوشته شده: سالروز تاسیس شورای نگهبان؛ نهادی که به اذعان دوست و دشمن نظام مقدس جمهوری اسلامی، تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام است.

نهادی که اگرچه در دیگر کشورهای جهان نیز به نوعی و با عناوین دیگر چون “دادگاه قانون اساسی” و یا “دیوان قانون اساسی” پیش بینی شده و ضمانتی بر تحقق ایدئولوژی کشور در قالب حکومت مطلوب است، اما در جمهوری اسلامی ایران از سوی دشمنان و بدخواهان آماج شدیدترین اتهامات و تهمت‌ها قرار گرفته است و بازه ای را تشکیل می‌دهد که از تردید در اصل تشکیل این شورا یعنی نظارت استصوابی را شامل شده و تا توهین و مطالب طنز برای مسئولان این نهاد انقلابی را در برمی گیرد.

بدخواهی و سعایتی که از این نهاد اثرگذار چهره ای مظلوم ساخته به‌گونه‌ای که گاه تلاش دست اندرکاران این مجموعه به جای مقابله با توطئه دشمنان، باید به سمت تنویر افکار عمومی داخل سوق یابد.

روز ۲۶ تیرماه بهانه ای شد تا از احمد رنجبر، سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس برای حضور در دفتر شیرازه دعوت کنیم، دعوتی که با پاسخ مثبت و گرم وی همراه شد و میزبانی اعضای تحریریه رسانه انقلابی شیرازه از این معلم بازنشسته را در پی داشت.

رنجبر سرد و گرم روزگار انقلاب را چشیده؛ با حضور در همه پرسی و انتخابات های بعد از انقلاب مجرب گشته و با تشکیل دفاتر استانی شورای نگهبان در سال ۱۳۷۹، با دفتر استان همکاری کرده و از سال ۱۳۸۱ تاکنون سرپرستی دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس را عهده دار است.

جان کلام او در برابر سختی‌ها و بدخواهی‌هایی که به شورای نگهبان وارد می شود را میتوان در شعری منسوب به صائب تبریزی خلاصه کرد که “پایداری و استقامت میخ/ سزد گرعبرت بشر گردد/ بر سرش هر چه بیشتر کوبند/ پایداریش بیشتر گردد”.

* دشمن به‌دنبال ایجاد شبهه در عملکرد مقتدرانه شورای نگهبان است

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس در گفتگو با شیرازه، سال ۹۴ را از جمله سال های حساس و خبرساز برای انقلاب می داند و می گوید: امیدواریم همچون دیگر دوره ها به یاری خداوند و عنایت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، هدایت، توصیه ها و تذکرات مقام معظم رهبری و دعای مؤمنان از این گردنه حساس عبور کنیم تا دوستان انقلاب شاد و دشمنان همچنان ناراحت باشند و توطئه دشمنان خارجی و عوامل داخلی خنثی شود.

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی در فارس را رصد می‌کنیم/ نباید سرنوشت کشور را به یک افطاری گره زد/ سفارش پذیری در شورای نگهبان معنا ندارد

رنجبر با بیان اینکه تکیه گاه انقلاب اسلامی خداست و هر کاری که متکی بر خدا باشد دور از شکست است، می‌افزاید: خوشبین هستم چرا که نسل جدید انقلاب برای پاسداری از انقلاب اسلامی پا به کارتر و پا به رکاب تر است و رویش ها را که مشاهده می‌کنیم مایه امیدواری و خوشحالی است و ان شاء الله ثمراتش را خواهیم دید.

وی با اشاره به اهمیت کار رسانه ای در افزایش بصیرت مردم و پاسخ به اظهارات کسانی که چشم امید به استفاده از فرصت های سیاسی و اجتماعی بسته اند، خاطرنشان می‌کند: تبیین بسیاری از سخنان مقام معظم رهبری ضروروتی است که نباید از آن غافل شد چرا که بسیاری از افراد ممکن است جزئیات فرمایشات معظم له را نشنیده و یا متوجه نباشند.

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی در فارس را رصد می‌کنیم/ نباید سرنوشت کشور را به یک افطاری گره زد/ سفارش پذیری در شورای نگهبان معنا ندارد

رنجبر با اشاره به هجمه ای که علیه شورای نگهبان قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، تصریح می‌کند: مردم باید درخواست و مطالبه شان از شورا این باشد که شورا با تمام توان از اسلامیت و جمهوریت و سلامت ارکان اجرائی نظام براساس اهداف و شعار انقلاب و نیز خواسته امام خمینی رحمه الله منطبق بر قانون اساسی دفاع کند، گاه دشمن آنچنان فضا سازی می‌کند که باید به شبهات ایجاد شده در افکار عمومی پاسخ دهیم.

وی معتقد است که این شرائط می طلبد تا با تبیین، روشنگری و تحلیل، مطالب به مردم منتقل شود، چراکه قطعا مردمی که دل در گرو انقلاب دارند و بارها و بارها وظیفه خود را نسبت به نظام نشان داده ند، وقتی آگاهی و بصیرت لازم را پیدا کنند دیگر نیاز به زحمت زیادی نیست و دشمن هر اقدامی که انجام دهد بی تأثیر خواهد بود، و این روشنگری وظیفه رسانه است.

*شورای نگهبان از تغییر تدریجی نظام با قوانین مخالف شرع و قانون اساسی جلوگیری می کند

سرپرست دفتر نظارت و بازررسی انتخابات استان فارس می گوید: بخشی از مبنای ایجاد شورای نگهبان نتیجه مطالعه تجربه کشورهای مختلف بوده است که آنها برای سلامت قوانین وضع شده و یا ورود افراد به چرخه قدرت از نهادهایی مثل دادگاه قانون اساسی، و یا دیوان قانون اساسی بهره برداری می کنند.

رنجبر معتقد است که فرآیند کار در سایر کشورها با سازوکار و وظایف مرتبط با شورای نگهبان تفاوت دارد، چرا که ما علاوه بر تجربه دیگر کشورها، از تجربه مشروطیت نیز برخوردار هستیم. تجربه ای که در آن دوره و بر اساس متمم قانون اساسی، قوانینی که به تصویب مجلس شورای ملی می رسید باید به تایید پنج مجتهد جامع الشرائط برسد و با موازین شرعی تطبیق داده شود. لکن به دلیل توطئه دشمنان به سرنوشت خوبی نرسید.

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی در فارس را رصد می‌کنیم/ نباید سرنوشت کشور را به یک افطاری گره زد/ سفارش پذیری در شورای نگهبان معنا ندارد

او می‌افزاید: با این همه در زمان تدوین قانون اساسی از تمامی تجربیات گذشته بهره مند و نهاد شورای نگهبان پیش بینی شد که مهمترین وظیفه اش نظارت بر قوانین مصوب مجلس است که مطابق با شرع مقدس اسلام باشد و مغایر با قانون اساسی نباشد.

رنجبر خاطرنشان می‌کند: وجود شورای نگهبان سبب می شود تا یکی از راه های نفوذ دشمنان انقلاب که همانا تغییر تدریجی و آرام قوانین و جایگزینی با قوانین خلاف شرع و قانون اساسی است، جلوگیری و بدین طریق جمهوریت و اسلامیت نظام تضمین شود.

وی می‌گوید: از سویی قانون اساسی کشور در طول زمان احتیاج به تفسیر دارد که بر اساس قانون، تنها شورای نگهبان مرجع تفسیر قانون اساسی است و هر کس نباید قانون اساسی را تفسیر کند. وظیفه دیگر شورای نگهبان نظارت بر انتخابات های مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و همه پرسی ها است.

*معرفی اعضای هیئت نظارت بر انتخابات دور دهم مجلس در فارس به مرکز

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با اشاره به دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، می گوید: اعضای پیشنهادی هیئت نظارت شورای نگهبان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به مرکز اعلام شده اما هنوز نفرات مشخص نشده اند.

رنجبر با اشاره به فرآیند انتخابات اعضای هیئت نظارت بر انتخابات، می‌افزاید: قاعده این است که در هر انتخاباتی که شورای نگهبان نظارت را عهده دار است برای تسهیل و دسترسی بیشتر در سطح کشور و برای نظارت بر انتخابات، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مرکب از معتمدین آگاه به مسائل انتخابات و نیز عضویت برخی اعضای شورای نگهبان انتخاب می شوند.

وی معتقد است که هم اکنون این هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با حضور آیت الله جنتی، آیت الله یزدی، دکتر ره پیک، معاون اجرائی شورای نگهبان، حجت الاسلام رئیسی، معاون قوه قضائیه و علیزاده، قائم مقام، دبیر و حقوق دان شورا تشکیل شده است و این هیئت نیز در هر استانی پنج نفر را انتخاب و به عنوان هیئت نظارت آن استان معرفی می کنند.

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی در فارس را رصد می‌کنیم/ نباید سرنوشت کشور را به یک افطاری گره زد/ سفارش پذیری در شورای نگهبان معنا ندارد

رنجبر ادامه می‌دهد: معمولا برای بررسی، دو یا سه برابر نیرویی را که نیاز دارند، شناسایی و در مورد صلاحیت آنها تحقیق می کنند و از بین آنها پنج نفر از افراد واجد شرایط به عنوان اعضای استانی هیئت نظارت بر انتخابات منصوب می کنند و همین فرآیند نیز برای شهرستان و برای بخش ادامه می یابد با این تفاوت که در بخش ها صدور حکم از سوی هیئت نظارت استان است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان تشکیل هیئت های شهرستانی و بخش ها، می گوید: بازه زمانی خاصی ندارند، بر اساس قانون برای تشکیل هیئت مرکزی باید همزمان با شروع فرآیند انتخابات و اعلام رسمی وزارت کشور شروع شود اما شهرستان ها و استان ها به مرور و بر اساس جدول زمان بندی که دارند مورد بررسی قرار می گیرد.

*اقتضائات نوع انتخابات ممکن است به معرفی هیئت نظارت و ناظرین جدید منجر شود

سرپرست دفتر نظارت و بازررسی انتخابات فارس درخصوص ترکیب هیئت نظارت بر انتخابات مجلس دهم و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان می افزاید: دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان در معرفی افراد واجد شرایط نقش دارد و این نقش حالت مشاوره به مرکز را دارد و با قطعیت نمیتوان گفت که چه کسی انتخاب میشود و چه کسی انتخاب نمی شود.

وی تصریح می‌کند: اقتضائات انتخابات متفاوت است، در انتخابات ریاست جمهوری حساسیت محلی کمتر است حال انکه در انتخابات مجلس ملاحظات قومی، منطقه ای و وابستگی افراد به داوطلبان در نظر گرفته می شود تا از اعمال سلیقه، گروه گرایی و قوم گرایی در هیئت نظارت و افراد ناظر شعب جلوگیری شود و مجموعه ای بی طرف در انتخابات باشد و این چالشی است که روبروی مسئولین دفاتر در شهرستانها می باشد و فردی در یک دوره در ترکیب هیئت و ناظرین هست و در دور دیگر ممکن است وجود نداشته باشد.

رنجبر ادامه می‌دهد: برای نمونه اگر در بررسی ها متوجه شدیم فردی در محافل یکی از داوطلبان فعال است، زمانی که می خواهیم از وی برای انتخابات استفاده کنیم، این فرد در اولویت قرار نگرفته و حذف می شود.

*دستور مقام معظم رهبری برای راه اندازی دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان

سرپرست دفتر نظارت و بازررسی انتخابات استان فارس با تشریح پیشینه راه اندازی دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان در استانها می گوید: در سال ۱۳۷۹ اعضای محترم شورای نگهبان خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و گزارشی از عملکرد شورا را عرضه کردند، در آن زمان یک بحث این بود که بدون امکانات و تشکیلات اعضای شورا چگونه بر روند انتخابات در سطح کشور نظارت مؤثر داشته باشند.

رنجبر بررسی صلاحیت داوطلبان را نیازمند ابزار و امکانات می‌داند و معتقد است که دستگاه های اطلاعاتی، قضایی و امنیتی موظف هستند که اطلاعات درباره افراد را در اختیار شورا قرار دهند، اما اگر این کار درست و به موقع صورت نگرفت تکلیف چیست؟

وی ادامه می‌دهد: مقام معظم رهبری در آن جلسه فرمودند: می توانید یک تشکیلات ثابت، قوی و چابک و آماده به کار در تمام سال داشته باشید، مانعی ندارد، این می‌شود. شما می توانید به تعداد حوزه های مهم که در کشور هستند عناصر ثابت داشته باشید.

رنجبر با اشاره به مردمی بودن شورای نگهبان اظهار می‌کند: صاحبان اصلی انقلاب مردم هستند که هم انقلاب را ایجاد و هم آنرا پاسداری می کنند.

وی می‌گوید: این که کار مردم در دست خود مردم باشد یک مزیت است و نشانه علاقه مندی مردم، اما کار تخصصی را باید به آنان آموزش داد. چرا که نظارت بر انتخابات یک فرآیند پیچیده ای دارد.

وی با بیان اینکه بدون آموزش هیچ کاری صحیح انجام نمی شود و آموزش شرط اول هر کاری است، عنوان می‌کند: در نظارت بر انتخابات باید تکنیک های نظارتی را به ناظرین آموزش داد و به آنها آموخت که راه صیانت از آراء و جلوگیری از تخلف چگونه است. و باید گذرگاه ها را به آنها یاد داد.

رنجبر تصریح می‌کند: در انتخاب ناظران هرکس که به نظام دلبستگس و وابستگی دارد و متدین، ولایی و مستقل است مورد توجه قرار می گیرد.

وی می‌افزاید: در ناظران شورا افراد مختلفی اعم از کشاورز، بازاری، راننده، کارمند، استاد دانشگاه و روحانی و از هر قشری حضور دارد.

رنجبر در مورد مسئولیت خطیر بررسی صلاحیت ها خاطر نشان می‌کند: عملکرد ما در نظارت بر انتخابات همانند یک تیغ دو لبه است که از یک طرف نظام، خون شهدا و بازخواست آنان در قیامت است، و از طرف دیگر فرد داوطلب و حقوق وی است که اجازه نمی‌دهد بدون بررسی تصمیم گیری کرد.

او ادامه می‌دهد: باید تا آنجا که امکان دارد تحقیق و مستندات محکمه پسند مثبت یا منفی را جمع اوری کرده سپس به بررسی پرداخت. خود داوطلبان هم می توانند در این زمینه کمک نمایند. چون در بررسی صلاحیت احراز صلاحیت شرط است.

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی در فارس را رصد می‌کنیم/ نباید سرنوشت کشور را به یک افطاری گره زد/ سفارش پذیری در شورای نگهبان معنا ندارد

*عدم وجود هرگونه توصیه و سفارش پذیری از صدر تا ذیل شورای نگهبان

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس در پاسخ به پرسشی درخصوص چگونگی احراز صلاحیت برخی داوطلبان در مرکز استان یا هیئت مرکزی با وجود ردصلاحیت در مراحل ابتدایی می گوید: در بررسی صلاحیت این هیئت اجرائی است که صلاحیت افراد را بررسی می کند و ما تنها نظارت می کنیم.

رنجبر خاطرنشان می‌کند: ما نظارت می کنیم بررسی که در هیئت اجرائی صورت می گیرد درست انجام می شود یا نه؟ اگر کوتاهی یا حق کسی ضایع شود، اینجا حساس می شویم و لذا ممکن است برخی از کسانی که در هیئت اجرائی ردصلاحیت می شوند را هیئت نظارت تأیید کند و همچنین ممکن است فرد یا افرادی را که هیئت اجرائی تأیید می کند هیئت نظارت رد نماید چرا که مستندات را نگاه می کنیم و ممکن است مستندات متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه اطلاعات در سطوح مختلف متفاوت است و همسان نیست؛ تصریح می‌کند: در بررسی صلاحیت در محل تولد ، محل تحصیل و کار داوطلب تحقیق می کنیم که این بررسی از طرق مختلف شامل منابع چهارگانه، رسانه‌ها و تحقیق میدانی صورت می‌گیرد و در هر مرحله اطلاعات افزوده می شود و قاعدتاً زمانی که به مرکز می رود اطلاعات کامل تر است و این موضوعی طبیعی است و اشکالی ندارد.

رنجبر با بیان اینکه در پرونده قضایی هم دادگاه بدوی یک رأی می دهد دادگاه تجدیدنظر یک رأی می دهد و دیوان نیز ممکن است رأی دیگر بدهد، می‌افزاید: در هر مرحله از بررسی، هرکدام از مجموعه ها براساس مستنداتی که دارند رأی می دهند و این طور نیست که ما اصرار داشته باشیم شخصی که در شهرستان احراز صلاحیت نشده است در استان نیز تأیید نشود.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص وجود سفارشات برای احراز صلاحیت افراد، خاطرنشان می‌کند: در شورای نگهبان سفارش‌پذیری معنی ندارد؛ اگرچه سفارش وجود دارد اما در بررسی صلاحیت مستندات قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری ملاک است که در این زمینه شورا مقتدر و نفوذناپذیر در تصمیم گیری است.

*زمان کم تبلیغات انتخاباتی دلیل بر تخلف تبلیغ زودهنگام نمی شود

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس در پاسخ به تدبیر هیئت نظارت برای تبلیغات زودهنگام در استان نیز می گوید: تبلیغات انتخاباتی زودرس مصادیقش لازم نیست هرکس در هر محفلی به موضوعات انتخاباتی بپردازد چه خانوادگی،‌چه فضای مجازی، پیامک ها ، مراسم ختم ، عروسی و افطاری ها جنبه تبلیغ دارد و همه اینها را رصد می کنیم.

رنجبر ادامه می‌دهد: ازنظر قانونی پیش بینی نشده که مانع شویم و خلاء قانونی وجود دارد اما اخبار این تخلفات و مصادیقش را چنانچه منطبق با موارد خلاف قانون تبلیغات در زمان تبلیغات مجاز باشد در ستاد پیشگیری از وقوع جرم و تخلفات انتخابات که زیر نظر مقام قضایی و با حضور اعضای دستگاههای نظارتی، اطلاعاتی و انتظامی تشکیل می شود جمع آوری و در آنجا بررسی می شود و ازباب پیشگیری از تخلف هشدار داده می شود و اگر این هشدارها اثر نکرد این تخلفات در بررسی صلاحیت فرد لحاظ می شود.

وی با بیان اینکه مهلت تبلیغات قانونی بعد از ثبت نام و بررسی صلاحیت داوطلب و اعلام رسمی از طرف وزارت کشور می باشد؛ تصریح می‌کند: مواردی وجود دارد که افرادی بعد از انتخابات دوره قبل کار خود را شروع کرده اند که اینها مصادیق تبلیغات زودهنگام است.

*نباید سرنوشت خود و مملکت را به افطاری گره زد

رنجبر در پاسخ به پرسشی درخصوص واکنش دفتر نظارت به سفره های افطاری تبلیغاتی می‌گوید: افطاری دادن ثواب دارد و هرچه بیشتر به مردم افطاری بدهند هم مردم و هم افراد میزبان بهره مند می شوند.

وی می‌افزاید: اما ظاهراً قضیه باتوجه به اینکه افراد گزینشی افطار می دهند شائبه تبلیغاتی و انتخاباتی بودن این افطاری ها می رود اما نمی توان همه را با یک نگاه مورد قضاوت قرار داد. برخی هدفمند این کار را می کنند و برخی به صورت سنتی این کار را انجام می دهند حتی اگر داوطلب نبودند نیز این کار را به انجام می دادند.

رنجبر از رصد تمامی فعالیت ها خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: این وظیفه رسانه است که بصیرت مردم را به قدری بالا ببرد تا سرنوشت خود و مملکتش را به یک افطاری گره نزند اگرچه افطاری ثواب دارد اما دلیل نمی شود که به او رأی داده شود.

*دولت اصلاحات دفاتر شورای نگهبان در استان ها را غیرقانونی اعلام کرد

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس در پاسخ به این پرسش که کدام دوران سخت ترین دوران فعالیت دفاتر استانی بوده است، می گوید: در دولت اصلاحات، وزیرکشور بخشنامه ای صادر کرد که دفاتر شورا در استان ها غیرقانونی است و فرمانداران نباید با آنها همکاری داشته باشند که در این شرایط نیز دفاتر استانی شورا به عملکرد مقتدرانه خود ادامه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =