آخرین اخبار

نشست صمیمی وکلا و مشاوران حقوقی دادگستری داراب

به گزارش خبرنگار داراب آنلاین، با دعوت موسسه داوری و صلح حقوقی انصافداران حقیقت جوی عدالت گستر داراب، در هفتم اسفند ماه ۱۳۹۷، مجلس ضیافتی به صرف میوه و شیرینی و شام، با حضور وکلا و مشاوران حقوقی داراب، در محل هتل نقش شاپور داراب برگزار گردید. در این ضیافت، مسئولین و داوران موسسه داوری […]

اشتراک گذاری
12 اسفند 1397
602 بازدید
کد مطلب : 8201

به گزارش خبرنگار داراب آنلاین، با دعوت موسسه داوری و صلح حقوقی انصافداران حقیقت جوی عدالت گستر داراب، در هفتم اسفند ماه ۱۳۹۷، مجلس ضیافتی به صرف میوه و شیرینی و شام، با حضور وکلا و مشاوران حقوقی داراب، در محل هتل نقش شاپور داراب برگزار گردید.

در این ضیافت، مسئولین و داوران موسسه داوری و صلح حقوقی انصافداران حقیقت جوی عدالت گستر، ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی، ۷ اسفندماه؛ روز وکیل را به تمامی مدافعان حق و حقیقت، بویژه وکلای محترم داراب، تبریک گفته و ضمن ابراز خرسندی از حضور وکلا و مشاوران حقوقی، برای همه وکلای ایران اسلامی آرزوی توفیق و پایداری در برقراری عدالت و انصاف و گسترش عدل و داد نمودند و خاطر نشان شد؛ با پیروی از راه راستین انبیاء و نیز شهدای حقوقدان می توان در اعتلای آرمان های عدالت طلبانه و حقیقت جویانه انقلاب اسلامی ایران مثمر ثمر واقع گردید، چرا که مادام که وجدان های بیدار، شرافت خود را در راه احقاق حق، وثیقه سوگندشان می سازند عدالت هیچگاه از نفس نمی افتد.

در این نشست صمیمانه که اکثر داوران و وکلا و مشاوران حقوقی دادگستری داراب حضور داشتند، با سفارش وکیل روئین تن، اسلام سالاری منش به نمایندگی از وکلای حاضر ایراد سخنرانی نمود و ضمن تشکر از مسئولین موسسه داوری انصافداران حقیقت جوی عدالت گستر و تشکر از وکلایی که حضور بهم رساندند، مطرح کرد: قطعا هدف وکیل و موسسه داوری فی نفسه نمی تواند با هم تفاوت چندانی داشته باشد؛ چرا؟ چون فلسفه کاری هر دو صنف نزدیک به هم هست.

وی یادآور شد: هم موسسه داوری و هم وکلا لازم است مراقب باشند که رسالت و هدف و فلسفه وجودی خود را رها نکنند و نخواهند با هدف رعایت جانبداری، قضیه را یکطرفه و یکجانبه پیش ببرند بلکه می بایست رعایت عدالت و انصاف اصولا سرلوحه کار قاضی، موسسه داوری، وکیل و شورای حل اختلاف باشد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که رزق و روزی هر شخص نزد خداوند مقدر می باشد و هیچ کسی نمی تواند آن را تغییر دهد، از مسئولین موسسه داوری خواست تا در نظر داشته باشند که رسالت موسسه داوری معرفی یا رد وکیل مد نظر خود نزد مراجعان نیست و از وکلا نیز خواست که هیچ حسادت و دروغ و تزویر و بد گویی نسبت به هم نداشته باشند و بخاطر درآمد بیشتر و حق الوکاله، همکار خود را خراب نکنند چرا که این یک اصل است و جزء وجدان و اخلاق حرفه ای است که لازم است همه رعایت کنند.

وی با اشاره به این مطلب که چند ماه قبل آقای اکبری ریاست سابق دادگستری داراب و مدیریت فعلی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، جهت افتتاحیه و معارفه موسسه داوری انصافداران حقیقت جوی عدالت گستر، خودشان به داراب آمدند و به عنوان کسی که ما ایشان را قبول داریم از ما خواستند که این تعامل و این همکاری و مراوده و ارتباط با موسسه داوری وجود داشته باشد و خواستند که کمک کنیم تا فرهنگ داوری گسترش پیدا کند و این موسسه داوری رونق داشته باشد، بیان داشت: وقتی فکرش را می کنیم واقعا اگر از طریق داوری بتوانیم دعوا را به نتیجه برسانیم، هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ کاهش زمان و هم از لحاظ رفتار و برخورد به صرفه می باشد به طور مثال خیلی از شماها می دانید که برخی در دادگستری ها، خیلی راحت به وکلا و یا اصحاب پرونده می گویند: بیرون باش و امر و نهی می کنند ولی در موسسه داوری من هر روز می بینم بندگان خدا با عزت و احترام و روی گشاده همه را پذیرا می شوند و با صبر و حوصله و دقت به امور مردم رسیدگی می کنند و بندگان خدا حتی در خارج از ساعات اداری هم مشغول فعالیت و خدمت رسانی به مردم هستند و من احتمال می دهم اگر داوران موسسه ظرف ده روز یا دو هفته طرف مقابل منِ نوعی را جذب کنند و صورتجلسه ای مبنی بر توافقنامه داوری بنویسند خیلی از زحمت ها و تلفن های ما دیگر کمتر می شود. ضمن اینکه موسسه داوری یک خوبی دیگری هم که دارد به غیر از پرونده های خاص اکثر پرونده ها را دارد خودش رسیدگی می کند، مثل برات، چک، سفته، مشارکت، مهریه، نفقه، دین و مطالبه وجه به هر میزان و سایر پرونده های خانواده و غیره لذا به هر حال خیلی از پرونده ها را می شود در موسسه داوری با زمان کمتر و با هزینه کمتر و با دردسر و گرفتاری کمتر و با رضایت بیشتر و با رفتاری دوستانه و صمیمانه حل کرد. به هر حال این تعامل در راستای این نباشد که ما وکلا فکر کنیم مقابل موسسه داوری هستیم چرا که پرونده ها چه دادگاه رای بدهد و چه داوری رای بدهد، فرقی ندارد و حق الوکاله ما یکی است پس اینجوری نباشد که خدای نکرده ما بخواهیم موسسه داوری را مقابل و در تضاد با خود بدانیم. نه، اتفاقا در راستا و در کنار و هم ردیف خودمانند چون کسانی که در موسسه داوری داراب رسیدگی می کنند، حقوقدانانی از خودمان هستند ولی در برخی دادگاه ها می بینید که بعضا توبیخ می شویم یا بعضا ممکن است جلو موکل تحقیر و تضییع بشویم و شخصیت افراد در نظر گرفته نشود ولی در موسسه داوری اصلا چنین چیزی نیست.
وکیل سالاری منش در ادامه توصیه نمود: این داوری را باب کنیم تا خیلی از مردم هم به این سمت تشویق و ترغیب شوند چون هر چه پرونده ای که سمت دادگاه می بریم کمتر شود و بجای آن به سمت داوری ببریم، اوقات رسیدگی ما در دادگاه خوبتر و نزدیکتر می شود.

وی در ادامه بیان داشت: البته فرایند اینکه ما وکلا پرونده هایمان را به سمت داوری بیاوریم به دو صورت و به دو شیوه است؛ یکی اینکه خودمان موکل و طرف مقابل موکل خود را مشاوره بدهیم و دعوت و راضی کنیم که جهت تنظیم قرارداد یا موافقتنامه داوری به موسسه داوری بیایند و دیگر اینکه پرونده را جهت ارجاع به موسسه داوری نزد ریاست محترم دادگستری حاج آقا موسوی یا معاون قضایی و ارجاع ایشان جناب آقای پیرسلامی ببریم، مخصوصا با توجه به اینکه جدیدا در دادگستری داراب در این خصوص اتفاق های خوبی افتاده که کار را خیلی راحت می کند، یکی اینکه با محبت دستگاه قضایی شهرستان و همت آقایان عسکری و رنجبر، فرم هایی طراحی و تنظیم شده و یکی هم اینکه در گوشه ورودی سمت راست دادگستری یک میز شکیل مستقر کرده اند مخصوص موسسه داوری انصافداران حقیقت جوی عدالت گستر که شما پرونده هایتان را تماما می دهید تحویل سرکار خانم رنجبر، ایشان به محض گرفتن ارجاع و امضاء فرم مربوطه، خودشان پرونده را تحویل موسسه داوری می دهند و بقیه کارها را در موسسه داوری پیگیری می کنند، از جمله اینکه موسسه داوری تلاش می کند که طرف مقابل را به پذیرش داوری دعوت و در واقع طرف مقابل را جذب نماید و بعد با آن شماره تلفنی که از شما دارند در حد یک فرجه ۱ یا ۲ هفته ای تماس می گیرند و نتیجه جذب یا عدم جذب طرف مقابل را اعلام می کنند. خب اگر هم انجام نشد حالا باید بپذیریم که امکانش نیست و برگشت می خورد. به هر حال اگر بدلیلی وکلا خودشان نخواستند بروند نزد مسئولین محترم قضایی، خانم رنجبر که در گیشه داوری و پشت میز داوری دادگستری مستقر هست، این زحمت را برایشان می کشد مخصوصا با هماهنگی که بین قضات محترم دادگاه های حقوقی داراب و دفتر کل دادگستری داراب شده بخصوص حاج آقای موسوی و آقای پیرسلامی، کسانی که به عنوان رئیس و معاون دستور می دهند. البته اگر وکلا خودشان هم نزد مقام ارجاع بروند می توانند دستور بگیرند و بگویند پرونده مان را می خواهیم دستورش را بگیریم برای موسسه داوری داراب تا دفتر کل، فرم داوری را روی پرونده بگذارد و ایشان دستور بدهند تا برویم موسسه داوری و پرونده مان را بدوا از طریق موسسه داوری دنبال کنیم که اگر انشاله نتیجه گرفتیم که خوب و اگر نتیجه نگرفتیم ظرف ۱۵ روز یعنی دو هفته برگشت بخورد برای دادگستری. لذا اصلا قرار نیست بین وکلا و موسسه تضاد و تعارضی باشد چون موسسه داوری انصافداران حقیقت جوی عدالت گستر یک مرکز رسیدگی خصوصی است که می خواهد عین دادگاه رای بدهد و رای داور مثل رای و حکم دادگاه قابلیت اجرا از طریق اجرای احکام دادگستری را دارد بدون هیچ برو برگردی. رسیدگی هم که محرمانه و با رعایت رازداری و امانتداری انجام می شود. پس اگر نگاه کنیم فایده و منفعت و مصلحت کاریِ خود وکلا و موکلانشان هم در این هست که اغلب بتوانیم به موسسه داوری مراجعه داشته باشیم و از این ظرفیتی که به تازگی در شهرستانمان ایجاد شده است به نحو احسن استفاده نماییم. وی در پایان ضمن تشکر و قدردانی مجدد توصیه نمود : وکلا در قراردادهای وکالت خود نیز شرط داوری را هم بگنجانند تا اگر بین خودشان و موکلینشان اختلافی حادث شد بویژه در خصوص پرداخت حق الوکاله، بجای دادگاه و دادسرا و کانون بخواهند به موسسه داوری مراجعه کنند و خیلی زود و راحت به نتیجه پسندیده برسند.

در ادامه رنجبر و عسکری از مسئولین و داوران موسسه داوری و صلح انصافداران حقیقت جوی عدالت گستر به برخی سوالات و ابهامات و شبهات حضار در خصوص داوری پاسخ دادند و بیان داشتند: رای داوری را بعد از صدور، به طرفین و اصحاب پرونده ابلاغ می کنیم و بعد از ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای داور، قابل اجرا می باشد. برخی وکلا تصور می کنند که موسسه داوری فقط کار صلح و سازش و صدور گزارش اصلاحی را انجام می دهد ولی فی الواقع موسسه داوری ما که بخش خصوصی محسوب می شود، هر چند برای تحقق صلح و سازش تلاش زیادی می کند اما اگر سازش انجام نشد، همان کاری که دادگاه انجام می دهد را انجام می دهد بغیر از دعاوی مربوط به اصل نکاح و فسخ آن و اصل طلاق و دعاوی مربوط به نسب و جرائم کیفری و و دعوی ورشکستگی که در صلاحیت داوری نیست، ما تقریبا تمامی پرونده ها را انجام می دهیم و رسیدگی می کنیم و رای صادر می کنیم. ما واقعا روی پرونده ها وقت و زمان و فکر و انرژی زیادی می گذاریم و توقع داریم که شما هم ما را دوست و خادم مردم بدانید و مردم را درست و آنگونه که به صلاح خودشان است هدایت و راهنمایی نمایید.

ایشان خاطر نشان ساختند: الان طبق شیوه نامه وآیین نامه ای که از طرف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس بصورت کتاب برای ما امده است و در آن به دستور شورای عالی قضایی استان هم اشاره شده است، فقط موسسات و تشکیلات دارای مجوز و کد و شناسه اختصاصی و داوران آموزش دیده دارای کد و شناسه اختصاصی به رسمیت شناخته شده است و مورد حمایت دادگستری می باشند. در رابطه با ابلاغات و استعلامات هم سامانه ای از طرف دادگستری استان فعال شده و از این به بعد با وجود سامانه هوشمند کار به مراتب راحت تر خواهد شد. ما اولین و تنها موسسه داوری دارای مجوز در سطح شهرستان هستیم. ما حتما نواقصی داریم و مطمئناً هیچ انسانی بدون عیب و نقص و اشتباه نیست ولی متعهد گردیده ایم که به دور از سلایق شخصی و ویژگی های شخصیتی خود، در زمان داوری که ماهیتی قضایی دارد و در زمان رسیدگی به پرونده های دعاوی مردم، خدا و اخلاق و وجدان و شرف و قانون و مقررات را در نظر بگیریم و طبق اصول و موازین و معیار، رفتار و قضاوت نماییم و البته بسیار خوشحال می شویم که با کمک و همراهی و هم فکری و همدلی همگان بویژه قضات و وکلای محترم، نواقص و ایرادات خود و موسسه را رفع کنیم. تقاضای ما از کلیه مردم عزیز و شریف بویژه وکلا که از قشر فرهیخته و حقوقدان و پیشکسوت و به نوعی همکار می باشند، متواضعانه و عاجزانه و صمیمانه این است که: بجای اینکه خدای ناکرده در صدد اموری چون تخریب و تضعیف و تفرقه و غرض ورزی و رقابت و بدگویی و ایرادگیری و بهانه جویی و جوسازی و شایعه پراکنی و جبهه گیری باشند، با ما متحد و در ارتباط باشند و ایرادات و مشکلات و کاستی های احتمالی را بصورت شفاف و صریح و بصورت خیرخواهانه و مسالمت آمیز با خود مسئولین موسسه مطرح کنند تا انشاالله از طریق گفتگو و مذاکره مستقیم و هم اندیشی و همدلی حل و فصل شود و به نتیجه مطلوب برسیم و خدای ناکرده موضع گیری و دلخوری و سوء تفاهمی در کار نباشد.

سیاست و خط مشی موسسه ما بر داشتن ارتباط و تعامل و جاذبه حداکثری، صداقت، حقیقت طلبی، رسیدگی عادلانه و رعایت بی طرفی، درک شرایط و وضعیت مردم و مدارا با آن ها، شناسایی ظرفیت ها، تلاش شبانه روزی، اطلاع رسانی گسترده، تبعیت از دستورات استان و احترام به قضات شریف و پرسنل زحمتکش دادگستری و غیره می باشد.
در پایان، مجلس با صرف چای و شیرینی و توزیع بروشور و انداختن عکس های یادگاری خاتمه یافت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =