آخرین اخبار

کاخ فراموش شده «کیامرث» داراب

به گزارش داراب آنلاین به نقل از شهروند، تلی از قلوه سنگ ها، «کاخ کیومرث» را دوره کرده اند. سنگ ها بخشی از دیوارها و سقف این بنای بی نشان اند که میان باغ مرکباتی در داراب از یادها رفته است. «قصر» و «کاخ» می نامندش، اما چنان فراموش شده که خواندنش به این نام […]

اشتراک گذاری
19 اردیبهشت 1398
12091 بازدید
کد مطلب : 8323

به گزارش داراب آنلاین به نقل از شهروند، تلی از قلوه سنگ ها، «کاخ کیومرث» را دوره کرده اند.

سنگ ها بخشی از دیوارها و سقف این بنای بی نشان اند که میان باغ مرکباتی در داراب از یادها رفته است. «قصر» و «کاخ» می نامندش، اما چنان فراموش شده که خواندنش به این نام ها به نظر غریب می آید.

«کاخ کیومرث» بنایی است با دیوارهایی فروریخته و خاک گرفته و گنبدهای از هم پاشیده که با سیل و باران های بهاری خبر آمد ویران شده و دوباره به یادش آوردند؛ یکی گفت خانه قاجاری کیومرث تخریب شد، دیگری گفت قصر زندیه آسیب دید و آن یکی گفت بازمانده کاخ های ساسانی از بین رفت.

بنا کاملا تخریب نشده بود، اما اختلاف درباره آن که در فهرست آثار ملی به عنوان بنایی مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی ثبت شده و هیچ تابلویی برای معرفی ندارد، چند روزی ادامه داشت و باز هم فراموش شد؛ تکه های تن کاخ که با باران بر زمین ریخت، کنار آوارهای قدیمی نشست و تلی از قلوه سنگ ساخت و کاخ کیومرث رها شد، مثل بسیاری از بازمانده های تاریخی دیگر داراب در استان فارس.
کاخِ گمشده در زمان
قدمت کاخ کیومرث، دور از آن چه مدیران میراثی تا امروز گفته اند، چندان روشن نیست.

بنایی گِلی و آجری است، با گچ بری های ساده و طاق های مدور در نزدیکی روستای «نصیرآباد فورگ»، در کناره جاده قدیم داراب به بندرعباس.

مردم هم به این اسم ها می شناسندش: «قصر کیامرث» یا «کاخ کیومرث».

در روایت ها آمده این بنا را بهمن پسر اسفندیار (که به کیومرث شهرت داشته) ساخته و به همین دلیل چنین نامی گرفته است.

با وجود معماری طاقدیسی و به کار رفتن سنگ لاشه و گل گچ در مصالح کاخ کیومرث، بعضی منابع اینترنتی گفته اند که معماری اش به کاخ سروستان و قصر فیروزآباد (قلعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شش =