آخرین اخبار

یکصد هزار متر حفاری در سه سال اخیر؛ داراب به اندازه ۱۱ استان کشور چاه برقی دارد!

وابستگی شدید بیشتر مناطق ایران به منابع آب زیرزمینی، رشد جمعیت و نیاز روز افزون به منابع آب از یک طرف و وضعیت اقلیمی و جغرافیایی کشور و همچنین وقوع پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر از طرف دیگر باعث شده طی دهه‌های گذشته فشار زیادی بر آبخوان‌های آب زیر زمینی وارد شود. به گزارش آژانس […]

اشتراک گذاری
12 شهریور 1394
145 بازدید
کد مطلب : 3084

وابستگی شدید بیشتر مناطق ایران به منابع آب زیرزمینی، رشد جمعیت و نیاز روز افزون به منابع آب از یک طرف و وضعیت اقلیمی و جغرافیایی کشور و همچنین وقوع پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر از طرف دیگر باعث شده طی دهه‌های گذشته فشار زیادی بر آبخوان‌های آب زیر زمینی وارد شود.

به گزارش آژانس خبری داراب «داراب نا»، در حال حاضر تعداد ۲ هزار و ۲۲۰ حلقه چاه برقی در محدوده دشت داراب وجود دارد که این تعداد، هم رده تعداد چاه های برقی ۱۱ استان کشور می باشد که از این تعداد یک هزار و ۴۵۲ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز و تنظیمات بخش آب برای آن ها انجام و میزان آب استحصالی در حال اندازه گیری است.

بررسی اطلاعات اندازه گیری شده مصرف آب در کنتورهای کالیبره شده نشان می دهد که در حال حاضر میزان مصرف آب توسط چاه های برقی نسبت به میزان درج شده در پروانه حدود ۳۵ درصد بیشتر می‌باشد که با تعمیم این مقدار به سایر چاه ها باید گفت که برداشت آب بسیار بالاتر از میزان مجاز است ، ضمن اینکه استحصال آب از چاه های غیرمجاز را نیز باید به مقدار فوق افزود.

این در حالی است که براساس مطالعات انجام شده در دشت داراب حجم آب مجاز قابل استحصال از سفره باید حداقل به میزان ۳۷ میلیون مترمکعب کاهش ، تا حداقل میزان افت در سفره به  طور موقت متوقف گردد. بنابراین علاوه بر کاهش میزان بهره‌برداری فعلی از چاه های مجاز تا میزان مندرج در پروانه ، اصلاح دبی مجاز پروانه ها متناسب با حجم ذخیره سفره در کنار پر و مسلوب المنفعه کرن چاههای غیرمجاز به منظور بهبود وضعیت سفره و جلوگیری از نابودی آن غیرقابل اجتناب می باشد.

همچنین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که برابر آمار و اطلاعات بارندگی شهرستان ، میزان بارندگی در طی ۲۲ سال اخیر در حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است که سهم آن در کاهش ذخیره مخزن کمتر از ۱۵ درصد است این موضوع به وضوح حاکی از آن است که تاثیر خشکسالی ها در کسری شدید سفره که  عواقب غیر قابل بازگشتی همچون نشست زمین و از بین رفتن سفره را نیز در پی داشته قابل توجه نبوده و عمدتاً مربوط به بهره‌برداری بی رویه از آبخوان می‌باشد.

وقوع شرایط بحرانی فوق بالغ بر یکصد هزار متر حفاری را تنها در طی سه سال گذشته در پی داشته که با در نظر گرفتن هزینه متوسط ۳ میلیون ریال به ازای هر متر حفاری، خسارتی معادل با ۳۰۰ میلیارد ریال به کشاورزان بطور مستقیم تحمیل کرده که باید به این مبلغ سایر هزینه‌های جانبی  تجهیز و بهره‌برداری از چاه ، خشک شدن باغات و مزارع را نیز اضافه کرد.

بنابراین بایستی همه اقشار و ارگانها در جهت مقابله با این بحران بسیج شده تا از بروز خسارت های بیشتر پیشگیری گردد.

4 پاسخ به “یکصد هزار متر حفاری در سه سال اخیر؛ داراب به اندازه ۱۱ استان کشور چاه برقی دارد!”

  1. مجید قنبرزادگان گفت:

    دست مسیولین متعهد درد نکند .خدا قوت

  2. شهروند گفت:

    جناب جعفرپور ممنون از انعکاس شما اما یک جای کار می لنگد
    مسولین ما با شدت وحرارت فریاد بی ابی و صرفه جویی سر می دهند اما وقتی سخن ازچاهای غیر مجاز و زمین خواری هایی که هکتارها غیر قانونی زیر کشت مرکبات رفته به میان می آید از شدت و حرارت آنان کاسته می شود وچندان جدی به میان نمی آیند
    یک جای کار می لنگد نمی دانم کجاست

  3. گلشنی گفت:

    شهر وند عزیزم آخ که حرف دل خیلیها رو زدید شما درست میفرمایید یه جای کار لنگ میزنه واقعا که لنگ میزنه اما خود مسولین محترم میدونند

  4. عبدالرضا محمدی گفت:

    چه بگویم زمانی متوجه میشیم که دگه تمام شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 16 =