آخرین اخبار

بزرگترین دشت گل محمدی دیم در جهان ناشناخته مانده است

شهرستان داراب با پنج هزار و ۶۰۰ هکتار دشت گل محمدی، بزرگترین تولید کننده گل محمدی دیم کشور به حساب می آید، این درحالی است که متاسفانه پس از گذشت هشت دوره جشنواره گل و گلاب داراب، این جشنواره تا دیروز همچنان ناشناخته بود. به نقل از خبرگزاری شبستان ، نعمت های متعدد خدادادی به […]

اشتراک گذاری
04 خرداد 1394
1952 بازدید
کد مطلب : 9910

شهرستان داراب با پنج هزار و ۶۰۰ هکتار دشت گل محمدی، بزرگترین تولید کننده گل محمدی دیم کشور به حساب می آید، این درحالی است که متاسفانه پس از گذشت هشت دوره جشنواره گل و گلاب داراب، این جشنواره تا دیروز همچنان ناشناخته بود.

به نقل از خبرگزاری شبستان ، نعمت های متعدد خدادادی به این مردم به گونه ای زیاد است که شاید برخی اوقات از داشتن برخی از آنها غفلت می کنیم، فارس به طور کلی معدن طلایی است که شاید یک پنجم داشته های این استان را کشورهای دیگر نداشته باشند و شکرانه این نعمت ها استفاده درست از آن است.

گل و گلاب فارس که در نقاط مختلف این استان پهناور وجود دارد و گرفته می شود امروز به خاطر کمبود اطلاع رسانی که شاید رسانه ها نیز در این اتفاق سهیم باشند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است و امروز گلاب را به نام کاشان می شناسند.

پیش از این رهبری معظم انقلاب در دیدار با مسئولین استان فارس فرموده بودند: “فارس در قله است.”، این مسئله وظیفه مسئولین را دوچندان می کند به نحوی که باید گوی سبقت را از دیگر استان ها بربایند و در همه بخش ها در قله باشند.

آخرین روز اردیبهشت ۹۴ و اولین روز خرداد ماه جشنواره گل و گلاب در لایزنگان داراب فارس برگزار شد، در حالی که این جشنواره هشتمین سال خود را طی می کرد اما متاسفانه حتی برخی از همکاران رسانه ای از وجود آن بی اطلاع بودند.

نبود آنتن دهی مناسب تلفن همراه باعث شده بود تا این جشنواره تنها بماند، چندی پیش به دعوت ستاد مردمی این جشنواره رسانه های جمعی استان به این مراسم دعوت شدند، جایی که مردم و کشاورزان از دیدن دوربین های عکاسی و تصویربرداری سر ذوق آمده بودند و می دانستند کسی آنها را می بیند.

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی فارس، این ستان فارس با ۶ هزار و ۹۳۵ هکتار مزرعه کشت گل محمدی، رتبه نخست کشور را در کاشت و برداشت این محصول دارد که شهرستان داراب با پنج هزار و ۶۰۰ هکتار دشت گل محمدی، بزرگترین تولید کننده گل محمدی دیم کشور به حساب می آید.

شهرستان داراب بزرگ ترین باغ گل دیم و ارگانیک جهان را در اختیار دارد که روستاهای لایزنگان و نوایگان از عمده تولیدکنندگان گل در این شهرستان هستند.

با یک حساب سر انگشتی در می یابیم که مقداری در اطلاع رسانی کمیت همه لنگ می زند، از مسئولین بگیر تا رسانه ها، اما امروز این مهم است که باید مسئولین و رسانه ها آستین همت را بالا بزنند و کاری کنند کارستان که گلاب فارس نیز همرده با گلاب کاشان و حتی بهتر از آن دیده شود.

احمد عباس زاده، دبیر هشتمین جشنواره مردمی گل و گلاب شهرستان داراب با اشاره به اینکه جشنواره امسال به صورت کاملا مردمی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: برای این مراسم ادارات دولتی و نهادهای شهرستان نیز پای کار آمدند.

وی با تاکید بر اینکه داراب بیش از پنج هزار هکتار دشت گل محمدی، بزرگترین تولید کننده گل محمدی دیم کشور است اما متاسفانه کمتر به این موضوع توجه شده است، افزود: در همین راستا سعی شد تا برای جشنواره هشتم میزبان بیش از ۳۰ نفر از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران از صدا و سیما و رسانه های استانی و کشوری باشیم که امیدواریم با معرفی بهتر این پتانسیل که تا دیروز در کشور شناخته شده نبود بتوانیم سال آینده مراسم را به صورت کشوری برگزار کنیم.

برگزاری نشست تخصصی گل و گلاب، بازدید از کارگاه های گلاب گیری سنتی و صنعتی، برگزاری جشن گل و گلاب، کلنگ زنی محل سالن و پارک جشنواره، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و محصولات بومی منطقه و حضور مسئولین و مردم در دشت گل از برنامه های پیش بینی شده جشنواره هشتم بود،‌ شاید شکرانه داشتن بزرگترین باغ گل های دیم کشور،‌ معرفی هرچه بهتر آن و محصولاتش به کشور باشد،‌ کاری که به خوبی از دست رسانه ها و مسئولین بر می آید.

گزارش و عکس: محسن تورع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 4 =