آخرین اخبار

پاسخ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اظهارات نماینده مردم داراب و زرین دشت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه توسعه متوازن در زیرساخت، نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز در تمام نقاط استان فارس اولویت مجموعه مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، گفت: این توسعه متناسب با طرح سطح‌بندی خدمات بهداشتی درمانی در تمام نقاط استان در حال انجام است.
اشتراک گذاری
19 تیر 1401
285 بازدید
کد مطلب : 10542

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه توسعه متوازن در زیرساخت، نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز در تمام نقاط استان فارس اولویت مجموعه مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، گفت: این توسعه متناسب با طرح سطح‌بندی خدمات بهداشتی درمانی در تمام نقاط استان در حال انجام است.

به گزارش داراب آنلاین، عباس رضائیان‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز، در پی اظهارات نماینده مردم داراب و زرین‌دشت مبنی‌بر اینکه  «عدم توسعه متوازن خدمات سلامت در مناطق محروم، باعث کمبود شدید پزشک متخصص، پزشک عمومی و‌ تجهیزات پزشکی شده است» اظهار داشت: در این راستا لازم می‌دانم با توجه به محوریت سخنان جناب آقای عسکری، مبنی بر کمبود تخصص و امکانات در شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت، گزارشی را ارائه کنم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد پزشکان شاغل در بیمارستان امام موسی کاظم(ع) شهرستان زرین‌دشت ۱۵ نفر و در بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) داراب ۶۴ نفر است، همچنین در زمینه خدمات اورژانس نیز در حال حاضر شهرستان داراب ۲۲ دستگاه آمبولانس و شهرستان زرین دشت ۱۲ دستگاه آمبولانس دارد که در حوزه بیمارستان، اورژانس و بهداشت خدمت رسانی می کند.

رضائیان‌زاده ادامه داد: در چند سال گذشته علاوه بر راه اندازی پایگاه تل بارگاه، بالگرد اورژانس هوایی نیز در داراب، به عنوان یکی از پنج فروند بالگرد اورژانس هوایی در استان فارس، راه اندازی شده است.

او با اشاره به اینکه پایگاه پنچ چاه در زرین‌دشت نیز در دست راه‌اندازی است، گفت: همچنین یک دستگاه موتور اورژانس در زرین‌دشت فعال شده و دو پایگاه اورژانس نیز در زرین دشت نوسازی شده است.

وی گفت: لازم به ذکر است که طی دو سال گذشته، معادل ۳۲ میلیارد ریال تجهیزات مورد نیاز به بیمارستان امام موسی کاظم(ع) زرین‌دشت تحویل شده است.

رضائیان‌زاده ادامه داد: این تجهیزات شامل: سونو اکو کاردیوگرافی، اتوکلاو CSR با ظرفیت ۳۰۰ لیتر، دو دستگاه دیالیز، ونتیلاتور پرتابل فول آپشن، ۲۰ تخت بستری به همراه متعلقات، مانیتور علائم حیاتی، ساکشن و فشارسنج است و بهره برداری از آزمایشگاه و رادیولوژی، توسعه اتفاقات بیمارستان در دو فاز، در کنار افزایش نیروی انسانی از موارد دیگر توسعه بیمارستان محسوب می شود. مرکز درمان بستر ۱۰ تختخوابی منطقه فورگ نیز در یک ماه گذشته با بهترین تجهیزات توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معاون توسعه وزارت بهداشت و سایر مسولان محلی تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه متوازن از نظر زیرساخت، نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز در تمام نقاط فارس‌؛ متناسب با طرح سطح‌بندی خدمات بهداشتی درمانی از اولویت‌های مدنظر مجموعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، گفت: در همین حوزه شاخص‌های آماری و عملکردی متعدد، گواه بر این ادعا است.

او با اشاره به اینکه اختصاص تجهیزات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ضوابط خاص خود را دارد، تاکید کرد: حوزه سلامت یک حوزه تخصصی و یک مقوله چندبعدی است و افرادی که می‌خواهند در حوزه سلامت اظهارنظر کنند، حتما باید با شاخص‌های حوزه سلامت و مسائل تخصصی آن آشنا باشند؛ چراکه برخی اعمال نظرها گرچه برای مردم و از سوی دلسوزان مردم برای پیگیری مسائل است، اما گاه عدم شناخت کافی نسبت به حوزه سلامت، چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.

رضائیان‌زاده با ذکر مثالی در این باره توضیح داد: به‌عنوان مثال، در بخش‌های بسیاری از فارس جمعیت ۴۰ تا ۴۵ هزار نفری با بیمارستان ۳۲ تخت خوابی داریم، اما از سال ساخت تا کنون هیچ گاه ضریب اشغال تخت بیش از ۲۷ درصدی نداشته است و در چنین شرایطی اختصاص بیمارستان ۶۴ تخت خوابی به این مناطق، خارج از استانداردهای تعریف شده است! هم چنین یکی ازخواست های مورد چالش و اختلاف، درخواست موافقت با تاسیس بیمارستان در مناطق کم جمعیت استان است که منطبق با طرح سطح بندی خدمات نیست و به علاوه از هزینه اثربخشی لازم برخوردار نمی باشد و احداث بیمارستان در این مناطق تنها به منزله تحمیل هزینه اضافه به دولت می باشد.

وی ادامه داد: در اکثریت مناطق روستایی، مسوولان محلی درخواست تبدیل مراکز خدمات جامع سلامت روزانه به مراکز شبانه روزی دارند، اما بر اساس ضوابط وزارت بهداشت و درمان فقط مراکزی که جمعیت بیش از دوازده هزار نفر را تحت پوشش دارند و فاصله آنها تا اولین مرکز شبانه روزی بیش از ۳۰ کیلومتر باشد می توانند شبانه روزی شوند. این در حالیست که متاسفانه عدم موافقت با تبدیل مراکز روزانه به شبانه روزی به دلیل عدم همخوانی با مقررات وزارت بهداشت به عنوان کوتاهی و کم کاری مدیریت دانشگاه قلمداد می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیرازانتخاب و انتصاب مسوولان شبکه های بهداشت درمان و بیمارستان ها را از موارد چالش برانگیز دیگرمطرح نمود و اشاره کرد: مدیریت حوزه سلامت یک مدیریت تخصصی می باشد، دانش لازم در خصوص شاخص های حوزه سلامت ابزار اساسی مدیریت در این حوزه می باشد و تشخیص اینکه چه کسی از این دانش برخوردار می باشد در توان اساتید دانشگاه علوم پزشکی با تخصص مربوطه می باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: کارکنان حوزه سلامت و مدافعان سلامت در بخش بهداشت و درمان در کنار ارایه خدمات معمول بهداشت و درمان در دو سال و چند ماه گذشته به دلیل رخداد بیماری کرونا، روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند، از خود گذشتگی‌های بزرگی داشته‌اند تا  بتوانیم با کمترین تلفات این پاندمی را در استان فارس پشت سر بگذاریم و امید است در شرایط کنونی با کاهش تبعات این بحران، با همکاری مسوولان استان، شاهد شتاب گرفتن روند توسعه خدمات سلامت در تمامی عرصه ها باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هشت =